Prohlášení o nabytí státního občanství ČR (podle § 32 zákona č. 186/2013 Sb., o státním občanství)

Zarezervujte si čas, který Vám vyhovuje

Zjistěte si stav přepážek

Co je potřeba

  • Podle tohoto ustanovení může nabýt státní občanství České republiky fyzická osoba, která byla k 31. prosinci 1992 státním občanem České a Slovenské Federativní Republiky a nebyla českým státním občanem ani státním občanem Slovenské republiky nebo fyzická osoba, jež je v přímé linii potomkem bývalého občana, pokud nebyla českým státním občanem ani státním občanem Slovenské republiky. Nabytí státního občanství České republiky tímto způsobem není umožněno fyzické osobě, která je ke dni učinění prohlášení státním občanem Slovenské republiky. Do prohlášení lze zahrnout i dítě (pro dítě lze učinit rovněž samostatné prohlášení)
  • Platný doklad totožnosti
  • Rodný a oddací list, doklad o vzniku registrovaného partnerství, případně rozsudek o rozvodu manželství či zrušení partnerství, úmrtní list zemřelého manžela nebo partnera
  • Doklad o tom, že žadatel není občanem Slovenské republiky
  • Souhlas druhého rodiče s úředně ověřeným podpisem (je-li prohlášení za dítě činěno pouze jedním z rodičů dítěte)
  • Rodný list dítěte (je-li prohlášení za dítě činěno zákonným zástupcem – avšak nikoliv rodičem – nebo opatrovníkem)
  • Pravomocné rozhodnutí soudu o ustanovení opatrovníka (je-li prohlášení za dítě činěno zákonným zástupcem – avšak nikoliv rodičem – nebo opatrovníkem)
  • Souhlas dítěte staršího 15 let s úředně ověřeným podpisem (podpis se nevyžaduje, jestliže dítě vyjádří svůj souhlas a prohlášení podepíše před správním orgánem, u něhož se prohlášení činí)
  • Uhrazení poplatku za přijetí prohlášení o nabytí státního občanství České republiky (500 Kč)

Postup

  • K přijetí prohlášení je příslušný krajský úřad, a to podle místa trvalého, popřípadě posledního trvalého pobytu prohlašovatele na území České republiky. Pokud prohlašovatel trvalý pobyt na území České republiky nikdy neměl, je k přijetí prohlášení místně příslušný ÚMČ Praha 1. V cizině lze prohlášení učinit před zastupitelským úřadem, který je ve lhůtě 30 dnů zašle spolu s předloženými doklady příslušnému krajskému úřadu
  • Žadatel předloží prohlášení o nabytí státního občanství České republiky a další potřebné dokumenty na oddělení matrik
  • Žadatel uhradí poplatek v hotovosti při podání žádosti na oddělení matrik
  • ÚMČ Praha 2 rozhodne o schválení či zamítnutí žádosti
  • V případě schválení žádosti vystaví ÚMČ Praha 2 listinu o nabytí státního občanství České republiky
  • Žadatel si listinu o nabytí státního občanství České republiky převezme na oddělení matrik ÚMČ Praha 2 nebo mu bude zaslána na zastupitelský úřad České republiky poštou, pokud žadatel pobývá v zahraničí (k nabytí státního občanství dochází dnem převzetí listiny o nabytí státního občanství)

Formuláře

Právní předpisy upravující životní událost

  • Zákon č. 301/2000 Sb., o matrikách, jménu a příjmení
  • Zákon č. 186/2013 Sb., o státním občanství
  • Zákon č. 500/2004 Sb., správní řád
  • Zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích

Kontakty

Úřad městské části Praha 2, odbor matrik – oddělení matrik

náměstí Míru 600/20, Praha 2
hlavní budova, 1. poschodí

Úřední hodiny:
po, st 8:00–12:00, 13:00–17:30

tel.: 236 044 111 (telefonní ústředna)
e-mail: posta@praha2.cz
www.praha2.cz

Agendu státního občanství vyřizuje

Mgr. Miluše Jančíková, 1. poschodí – místnost č. 106
tel.: 236 044 123
e-mail: miluse.jancikova@praha2.cz

Kateřina Nebeská, 1. poschodí – místnost č. 110
tel.: 236 044 122
e-mail: katerina.nebeska@praha2.cz

Centrální podatelna

náměstí Míru 600/20, Praha 2

Úřední hodiny:
po, st 8:00–17:30
út, čt 7:30–16:00
pá 7:30–13:30

Související události

Pronájem bytu (veřejná soutěž – aukce)

Pronájem bytu (zdravotně postižení)